Portret Nena Sesic-Fiser

Nena Sesic-Fiser

Mijn leven lijkt te worden beheerst door het getal Drie. Het eerste deel van mijn leven bracht ik door in Kroatië, waar ik geboren ben en een geweldig mooie jeugd heb gehad. De tweede periode is verbonden aan Sarajevo in Bosnië en Herzegovina, waar ik studeerde aan de academie voor beeldende kunsten en besloot mijn leven aldaar voort te  zetten. Toch begon het derde hoofdstuk van mijn leven met het uitbreken van de oorlog in de Balkan en kwam ik als vluchteling naar Nederland, waar ik sinds 1993 in Utrecht woon en werk.

Mijn werk begeeft zich ook binnen een driehoek van aanvullende interesses: beeldende kunst, muziek en dans. Op de eerste plaats ben ik schilderes en beeldend kunstenaar en stel ik mijn werk ten toon in galerijen over de hele wereld. Naast schilderen bestaat mijn werk uit video(installatie)kunst, animatie, decorontwerp voor theater en film, maar met hetzelfde enthousiasme en plezier speel ik traditionele muziek uit de Balkan en dans ik Spaanse flamenco, Zigeuner- en Oriëntaalse traditionele dans.

Wat is voor jou kunst?
Voor mij is kunst een manier van leven. Alle mensen zijn op zoek naar het doel van hun leven en dat vormt hun persoonlijkheden en bepaalt hun manier van leven. Kunst is naar mijn gevoel hetgeen mij het beste definieert, het is veel meer dan alleen maar werk. De gedachte alleen al dat mijn werk een moment van schoonheid of contemplatie in iemands leven kan brengen maakt mij een erg gelukkige kunstenaar.

Wat inspireert je waardoor je kunst ontstaat?
Voor mijn schilderijen laat ik mij vaak inspireren door motieven uit de mythologie, die is geworteld in het besef van de kwetsbaarheid van het menselijk leven en zijn diepe verbondenheid met de natuur zelf. Ik hoop dat mijn schilderijen een deel van deze inspiratie ook op anderen kunnen overbrengen.

Wat is je discipline en hoe kom je ertoe om die kunstvorm te kiezen?
Ik houd in dezelfde mate en geniet van verschillende vormen van beeldende kunst: van schilderen (waarbij ik een breed spectrum aan gecombineerde technieken gebruik) tot experimentele- en animatiefilms. Wat ik in één kunstvorm mis aan expressiemogelijkheden vind ik in een andere, en zij vullen elkaar aan in mijn werk.

Welk (eigen) werk is je het meest dierbaar en waarom?
Een oud schilderij dat ik in Sarajevo gemaakt heb, getiteld “Introspection”. Het is gemaakt door pigment te mengen met kwartszand, een techniek die ik zelf heb ontwikkeld begin jaren tachtig. Het roept altijd herinneringen en emoties uit die tijd bij me op. Een vergelijkbaar aandenken heb ik aan mijn animatiefilm “Mondriaan’s Shout for Joy”, die Nenad en ik gemaakt hebben in een soort trance van creatief enthousiasme. De herinnering aan dat proces maakt dat ik erg van deze film houd.

Welke kunstenaar/kunstwerk bewonder je het meest en waarom?
Ik waardeer en houd van veel verschillende kunstenaars, maar emotioneel ben ik het meest gehecht aan Odilon Redon. Zijn schilderijen en tekeningen maakten een grote indruk op toen ik studeerde. Zij verbeelding drukt zich uit in een symbolische taal die ik erg verwant vind aan de mijne, de taal van dromen, visioenen en mysteries die de door ons allemaal ervaren empirische werkelijkheid ontstijgen.

Sinds wanneer lid van KCN en waarom?
Ik ben sinds 2000 lid van KCN. Ik vind KCN een galerij met een prettige sfeer, die aardige mensen bijeenbrengt – kunstenaars met verfrissende ideeën, aangezien de meeste van hen autodidact zijn en hartstochtelijk de wereld van de kunst verkennen. Hier kan ik gastkunstenaars uitnodigen samen met mij te exposeren en mijn openingen samen met mijn vrienden verzorgen: zangers, dansers, musici en andere podiumkunstenaars. Ik ben erg bij dat onder andere Joost Spijkers van de Ashton Brothers met mij gedanst en gezongen heeft hier in het KCN tijdens een opening enkele jaren terug. Ik denk dat dit soort evenementen ook een erg goede promotie van de galerij KCN betekenden. 

Wat zou je nog eens willen creëren?
Ik werk aan een nieuwe serie schilderijen geïnspireerd op de Slavische mythologie, waarbij ik vloeibaar acryl gebruik, een techniek die ik al een enige tijd aan het ontwikkelen ben.

Aan welke kunstenaar van KCN gaan we volgende keer aandacht besteden en waarom?
Er zijn meer kunstenaars in KCN die aandacht verdienen, maar ik noem er twee als suggestie voor de volgende “Kunstenaar van de Maand”. Dat zijn Monique Mourray en Mahsjid Djalinoes, die ik zowel als kunstenaars en persoonlijkheden interessant en inspirerend vind.